Φωτογραφία: Pixabay  |  Διάβασμα 5’

 

Η σχέση των περισσοτέρων ανθρώπων με τους γιατρούς είναι του τύπου ‘μακριά κι αγαπημένοι’. Δεν έχουν και άδικο εδώ που τα λέμε…

Είναι λίγοι αυτοί που έχουν ‘αγαπημένο γιατρό’. Όπως εγώ, που έχω την Ελένη. Οδοντίατρό μου τα τελευταία 25 χρόνια.

Την επισκέφθηκα πρόσφατα, για τον εξαμηνιαίο έλεγχο των δοντιών μου.

‘Τι ηλίθια που είμαι…’ λέει κάποια στιγμή, τελειώνοντας τον ενδελεχή της έλεγχο.

‘Γιατί ρε Λενιώ;’ τη ρωτάω.

‘Γιατί κάθομαι και σας μαθαίνω όλους πώς να φροντίζετε τέλεια τα δόντια και τα ούλα σας. Αντί να σας αφήσω στη κοσμάρα σας. Να σας βγαίνουν προβλήματα, να μου έρχεστε εδώ και να μου τα σκάτε!’ απαντά.

Πράγματι, επίμονη και τελειομανής όπως είναι, η Ελένη εκπαιδεύει όλους τους πελάτες της να φροντίζουν επιμελώς το στόμα τους. (Προσωπικά, με έχει ‘σκίσει’: νήμα, μεσοδόντια βουρτσάκια, ειδικές οδοντογλυφίδες, κλπ, κλπ.) Το αποτέλεσμα είναι ότι ελαχιστοποιούνται τα προβλήματα. Ακόμη και ο καθαρισμός των δοντιών γίνεται σε αραιότερα χρονικά διαστήματα και είναι λιγότερο επίπονος.

Γιατί λειτουργεί έτσι η Ελένη; Είναι όντως ηλίθια; Είναι αυτοκαταστροφική; Είναι υπεράνω χρημάτων; Στο κάτω-κάτω της γραφής, ως ελεύθερος επαγγελματίας, λογικό δεν είναι να προσπαθεί να μεγιστοποιήσει τα έσοδά της; Δεν είναι κουτό να μειώνει τα προβλήματα των πελατών της και άρα το εισόδημά της;

Το ζήτημα είναι γενικότερο. Και ισχύει για όλους μας, ανεξάρτητα από τη δουλειά που κάνουμε.

Πόσοι από εσάς έχετε γνώσεις πάνω στη δουλειά σας, γενικές ή ειδικές, από εκπαίδευση ή από εμπειρία, τις οποίες δεν θέλετε να μοιραστείτε με άλλους; Όχι τίποτε σπουδαίο, όχι τίποτε σημαντικό. Απλά, μικρά, αυτονόητα πράγματα που θέλετε να κρατήσετε για τον εαυτό σας. Επειδή η γνώση είναι πολύτιμη, έχει αξία. Δεν θέλετε να ‘χαρίσετε’ αυτήν την αξία. Θέλετε να βγάλετε κέρδος από τη ‘μεταλαμπάδευσή’ της σε άλλους.

Ως ηλεκτρολόγος, γιατί να μάθεις στους πελάτες σου πώς να αλλάζουν μια λάμπα; Ως κηπουρός, γιατί να δείξεις στους πελάτες σου πώς να φροντίζουν το κήπο και τα φυτά τους; Για να κάνουν αυτές τις δουλειές μόνοι τους και να μη πληρώνουν εσένα να τις κάνεις;

Ως πωλητής, γιατί να δείξεις στον πελάτη σου πώς να συντηρήσει σωστά ή και μόνος του το μηχάνημα που του έχεις πουλήσει; Για να χάσεις το έσοδο του service; Ή, πολύ χειρότερα, γιατί να δώσεις μια πληροφορία σχετική με τον ανταγωνισμό σου;

Ως manager γιατί να εκπαιδεύσεις τον υφιστάμενό σου πώς να κάνει σωστά μια δουλειά; Για να κινδυνεύεις αύριο να μην είσαι απαραίτητος στην εταιρεία; Γιατί να αναπτύσσεις, γενικά, τους ανθρώπους σου και να ρισκάρεις, τελικά, τη θέση σου;

Ως εκπαιδευτής, γιατί να μαθαίνω στους διευθυντές και στους προϊσταμένους των επιχειρήσεων που συνεργάζομαι πώς να εκπαιδεύουν οι ίδιοι τους υφισταμένους τους, την ομάδα τους; Γιατί να μην κρατάω τα μυστικά για τον εαυτό μου; Να με φωνάζουν και να με πληρώνουν για να τους εκπαιδεύω εγώ.

Ξέρετε όμως τι γίνεται; Τα πράγματα έχουν αλλάξει. Δεν μπορείτε πια να εμποδίζετε τους άλλους να αποκτήσουν πρόσβαση στη γνώση που έχετε εσείς. Και αυτό επειδή τίθενται θέματα 1. τεχνολογίας, 2. επαγγελματικής ‘μυωπίας’, 3. κοινωνικής αλληλεγγύης και 4. ηθικής.

1. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν πλέον τη ικανότητα και τη δυνατότητα να γκουγκλάρουν και να βρίσκουν απαντήσεις σε ό,τι θέλουν. Πριν 2-3 χρόνια, Παρασκευή βράδυ, χάλασε το πλυντήριο και τα ρούχα έμειναν κλειδωμένα μέσα στον κάδο. Σας πληροφορώ ότι βρήκα στο internet οδηγίες – με εικόνες και video! – για τη συγκεκριμένη μάρκα, για το συγκεκριμένο μοντέλο, πώς να παρακάμψω το ηλεκτρονικό κλείδωμα και πώς να ανοίξω την πόρτα του πλυντηρίου με μηχανικό τρόπο. Το δε site ήταν αγγλικής εταιρείας τεχνικής βοήθειας (γιατί το κάνουν, δεν χάνουν λεφτά;!;!) και λυπάμαι που δεν το κράτησα για να σας το δώσω.

2. Αν αποφύγετε εσείς να δώσετε μια βοήθεια, μια λύση ή μια απάντηση, θα βρεθεί κάποιος άλλος. Και εσείς θα βρεθείτε κατηγορούμενοι για την απροθυμία σας. Έστω κι αν δεν έχετε πρόβλημα αύριο ή μεθαύριο, σίγουρα θα ‘χτυπήσει’ κάποια στιγμή στο μέλλον. Θα έχετε τη ρετσινιά ότι ενώ γνωρίζατε, ενώ μπορούσατε, ΔΕΝ… Στην αντίθετη περίπτωση, πάντα θα θυμούνται την δοτικότητα, την απλοχεριά σας. Μακροπρόθεσμα, θα είστε κερδισμένοι. Θα δημιουργήσετε μια συγκεκριμένη, θετική εικόνα και θα σας φέρονται ανάλογα. Δεν θα κερδίσετε λίγο σήμερα. Θα κερδίσετε πολύ αύριο.

3. Μερικές φορές νιώθεις ότι, απλά, πρέπει να βοηθήσεις έναν άλλο άνθρωπο. Να τον διευκολύνεις στη δουλειά του ή στη ζωή του. Να του γλυτώσεις χρόνο και κόπο. Που είναι οι στοιχειώδεις ανθρώπινες αξίες μας; Δεν τα κάνουμε όλα για το κέρδος. Κάποια πράγματα τα κάνουμε έχοντας ενεργοποιημένο ένα ‘ανθρώπινο φίλτρο’. Είναι θέμα κοινωνικής συνείδησης. Πιστεύουμε ή όχι ότι οι άνθρωποι πρέπει να βοηθούν ο ένας τον άλλον;

4. Σε τελική ανάλυση, ακόμη και αν μπορούμε να κρυφτούμε απ’ όλους, από τον εαυτό μας δεν μπορούμε να κρυφτούμε. Πόσο καλά αισθάνεστε με τον εαυτό σας όταν, ενώ μπορείτε, δεν κάνετε κάτι απλό για να βοηθήσετε ή να διευκολύνετε κάποιον άλλον άνθρωπο; Μετράει καθόλου για εσάς να κάνετε αυτό που πρέπει, το σωστό; Έτσι απλά.

Θα μου πείτε τώρα, ‘τι μας λες ρε Δημήτρη, η ταλαιπωρία και η αδιαφορία πάνε ‘σύννεφο”… Το ξέρω… (Διαβάστε το άρθρο ‘Και μετά … θα κάαααθεσαι!’)

Στην εποχή μας ενδιαφερόμαστε και ασχολούμαστε με πολλά πράγματα. Έτσι, χάνουμε μερικές φορές τα βασικά. Τις αρχές, τις αξίες, τις σχέσεις.

Οι περισσότεροι άνθρωποι εκτιμούν όσους δεν κρύβουν και δεν κρατάνε πράγματα για τον εαυτό τους. Το θυμούνται για καιρό και βρίσκουν έναν τρόπο – για την ακρίβεια νιώθουν την υποχρέωση – να ανταποδώσουν.

Οι περισσότεροι.

OK, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι, ‘πονηροί’, που νιώθουν ότι ‘σας κορόϊδεψαν’, ‘απέσπασαν’, ‘σας δούλεψαν’.

Αγνοήστε τους.

Μοιραστείτε τη γνώση σας.

Εκπαιδεύστε τους πελάτες.

Κάντε το καλό, έστω κι αν το ρίξετε στο γιαλό!

 

(Gee Baby, Ain’t I Good To You? )

 

Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνονται καθαρά α) το λογότυπο της Customer Service Greece και β) το σχετικό link.

Print Friendly, PDF & Email