Η μετάβαση στην Καστοριά ήταν – για διάφορους λόγους – αγχωτική.

Η διαμονή ήταν – επίσης για διάφορους λόγους – σχετικά κουραστική.

Η επιστροφή με αποζημίωσε. Πέντε-έξι ώρες μουσικο-οδηγικής απόλαυσης, μέσα σε ψυχική ευφορία και ανάταση.

Η αιτία:
Είχα αποφασίσει να κάνω μια μικρή παράκαμψη και να περάσω από το Νυμφαίο. ‘Να πας να φας στην ταβέρνα του Θωμά’ μου είχε συστήσει η ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου. ‘Που είναι;’ ‘Στο Σκλήθρο, πάνω στο δρόμο, θα δεις τα αυτοκίνητα, γίνεται χαμός’. Δεν έδωσα μεγάλη σημασία, πρέπει να πω.

Έφτασα στην ταβέρνα του Θωμά γύρω στις 6 το απόγευμα.

‘Μμμ, περιποιημένη φαίνεται’, σκέφτηκα.

Πάρκαρα απέναντι (ακόμη κι εκείνη την ώρα, είχε αρκετά αυτοκίνητα) και πέρασα το δρόμο.

Μπαίνοντας στην αυλή, τέντωσα τα αυτιά, γιατί νόμισα ότι παράκουσα.

Χριστέ κι απόστολε … jazz!

Σπρώχνω την πόρτα και μένω με το στόμα ανοιχτό.

Βρίσκομαι σ’ ένα gourmet εστιατόριο, στη μέση του πουθενά.

Απολαμβάνω ένα εξαιρετικό γεύμα (κριθαρώτο με άγρια μανιτάρια, άκουσον άκουσον, αγριογούρουνο κρασάτο με linguine και επιδόρπιο bitter σοκολάτα με παγωτό βανίλια και αλμυρή sauce καραμέλας παρακαλώ!).

(Δεν θα αναφερθώ στη γνώση, την παρουσίαση, την επεξήγηση των πιάτων και των υλικών ή τις 6-7 επιλογές για ποτήρι κόκκινο κρασί.)

Πιάνω κουβέντα με τον Θωμά Πασπάλη, ιδιοκτήτη και εγγονό του ιδρυτή, ο οποίος με εξυπηρέτησε κιόλας.

Το εστιατόριο (πάρτε μια ιδέα εδώ site και εδώ facebook) λειτουργεί από το 1970. Οικογενειακή επιχείρηση, εργάζονται αρκετά μέλη της. Αφοσιωμένοι όλοι στις μεγάλες τους αγάπες, τη γαστρονομία και την οινολογία (500+ ετικέτες!…).

‘Για να δούμε, αξίζει τελικά όλες τις θυσίες;’ αναρωτιέται ο Θωμάς. ‘Ούτε την οικογένειά μου δε βλέπω καλά-καλά.’

Ξέρετε, ένα από τα συστατικά της ‘συνταγής για την επιτυχία’ είναι το πάθος. Η υπερβολική αγάπη και η συνεχής ενασχόληση με κάτι. Όχι γιατί πρέπει, αλλά γιατί σου αρέσει, ‘το γουστάρεις’, σε τρελαίνει. Και γιατί θέλεις αυτό που θα κάνεις να το κάνεις, όχι απλά καλά, τέλεια.

Το πάθος, λοιπόν, σε οδηγεί στη γνώση και στην εξειδίκευση. Επειδή θεωρείσαι ‘γνώστης’, ‘ειδικός’, σε μαθαίνουν. Γιατί – συνήθως – σε ψάχνουν. Ή τουλάχιστον θέλουν και σέβονται τη γνώμη σου, το προϊόν ή την υπηρεσία σου, την εταιρεία σου.

Αυτός είναι ο λόγος που πείθονται και τελικά ‘σε προτιμούν’, ‘συνεργάζονται’, ‘αγοράζουν’. Σε προτείνουν και σε άλλους γνωστούς και φίλους τους. Και μέσω των social media, σε εκατομμύρια άγνωστους.

Έτσι, έρχεται η επιτυχία. Γίνεσαι ‘διάσημος’, ‘αναγνωρίσιμος’, ‘αξιοσέβαστος’, ‘market leader’.

taverna-thomas

Ψάχνουμε όλοι να βρούμε τρόπους για να προσελκύσουμε πελάτες, για να διατηρήσουμε πελάτες, για να αυξήσουμε το τζίρο, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση απ’ όσο πρέπει στο marketing. Χρησιμοποιούμε αυτό το εργαλείο με λάθος τρόπο. Το έχουμε παρεξηγήσει. (Άσε που δεν ξέρουμε καλά-καλά τι είναι marketing και τι δεν είναι).

Έχω σπουδάσει marketing και … δυσκολεύομαι να το ‘απορρίπτω’. Αισθάνομαι, όμως, ότι ‘παραβασιζόμαστε’ πάνω του και υποβαθμίζουμε το βασικό στοιχείο της προσφοράς μας στον πελάτη: το ίδιο το προϊόν, την υπηρεσία, την εξυπηρέτηση.

Ίσως θεωρούμε ότι το marketing είναι η εύκολη λύση για να φέρουμε αποτελέσματα. Ίσως παραείμαστε τεμπέληδες για να ‘στρώσουμε κώλο’. Ίσως οι marketers είναι αρκετά ξύπνιοι για να μας πείθουν να επενδύουμε στο ‘εργαλείο’ και όχι στη ‘βάση’.

Παρατηρώ, για παράδειγμα, πόσα εκατομμύρια ευρώ ξοδεύουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας σε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Αναρωτιέμαι τι θα γινόταν αν, ας πούμε, έκοβαν 20% από το διαφημιστικό τους budget και αν το επένδυαν σε τεχνολογία, σε πωλητές, σε προσωπικό τηλεφωνικής υποστήριξης, σε τεχνικούς, κ.λπ, κ.λπ. Η μεγαλύτερη ικανοποίηση που θα ένιωθαν, δεν θα έκανε τους πελάτες πιο πιστούς στην εταιρεία; Θα σκέφτονταν να αλλάξουν πάροχο κάθε 12μηνο που λήγει το συμβόλαιό τους; Θα πήγαιναν σε ανταγωνιστή να κάνουν αίτηση για να αποσπάσουν μεγαλύτερη έκπτωση για το επόμενο 12μηνο;

Σε αντιδιαστολή, δείτε εδώ πώς εννοεί η Virgin ότι πρέπει να είναι ένα δωμάτιο στο νέο της ξενοδοχείο στο Chicago. Διαβάζοντας πώς τιμολογεί, κάντε τις υποθέσεις σας ως προς το πώς περιμένει να βγάλει λεφτά από το όλο εγχείρημα.

Εφαρμόζεις μεθόδους marketing για να επικοινωνήσεις αυτό που θες και να πείσεις τον πελάτη να αγοράσει κάτι που πραγματικά αξίζει. Αν δεν αξίζει και τόσο, επενδύεις ολοένα και περισσότερα χρήματα για να ‘φουσκώσεις’ το προϊόν ή την υπηρεσία σου. Προσπαθώντας να το κάνεις να φαίνεται στον πελάτη πιο ελκυστικό απ’ ότι στην πραγματικότητα είναι.

‘Back to the basics’, κυρίες και κύριοι. Είναι πιο εύκολο και πιο αποδοτικό να επενδύετε τα χρήματά σας για να φτιάξετε ένα καλύτερο προϊόν, μια καλύτερη υπηρεσία. Που θα χρειαστεί ‘λιγότερο marketing’ για να φτάσει στον πελάτη σας. Που θα τον πείσει να αγοράσει, να ξανααγοράσει, να σας συστήσει σε άλλους, να σας κάνει διαφήμιση.

Ενημερώστε και εκπαιδεύστε τους υπαλλήλους σας πάνω στα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας. Μάθετέ τους να λειτουργούν πελατοκεντρικά. Να ακούν, να σέβονται, να δίνουν λύση, να εξυπηρετούν σωστά τους πελάτες.

Τα υπόλοιπα θα έρθουν πιο εύκολα ή από μόνα τους.

Θα αξίζει, λοιπόν, Θωμά, για όλους τους παραπάνω λόγους.

Και για έναν ακόμη.

Όταν έρθει εκείνη η στιγμή … το πιο σημαντικό είναι να έχουμε ένα αδιόρατο χαμόγελο. Γιατί, ως τελευταία εντύπωση, θα μας έχει μείνει το πόσο θα έχουμε ευχαριστηθεί τη ζωή μας. Και αυτό θα συμβεί, αν την έχουμε ζήσει έχοντας κάνει αυτό που μας άρεσε. Αυτό που μας είχε κάνει να χάσουμε τον ύπνο μας, να γελάσουμε και να κλάψουμε. Αυτό για το οποίο είχαμε χύσει ιδρώτα, αυτό για το οποίο ήμασταν περήφανοι.

Στην υγειά σας και στην υγειά του κάθε ‘Θωμά’!!!

(Περιμένω με ανυπομονησία την άνοιξη που θα ξαναπάω στην Καστοριά… Primavera in Anticipo.)

Print Friendly, PDF & Email