Photo by Simona Kidrič from Pexels | Διάβασμα 5’
Η οικονομία και η αγορά εργασίας είναι σε περίεργη φάση.
Όχι μόνο στην Ελλάδα, σε όλον τον κόσμο.
Για πολλούς και διάφορους λόγους, ενώ υπάρχει ανεργία, οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν εργαζομένους, ιδίως για τα τμήματα της πρώτης γραμμής. Δηλαδή λείπουν εργαζόμενοι (ή λείπουν καλοί εργαζόμενοι) από την εξυπηρέτηση, τις πωλήσεις, το call center.
Ακόμη δε και να βρουν και να κανονίσουν ραντεβού για συνέντευξη με υποψήφιους, αρκετοί δεν είναι τυπικοί και επαγγελματίες. Δεν εμφανίζονται στην συνέντευξη, δεν ειδοποιούν καν για να την ακυρώσουν!
Δεν θα αναλύσω το θέμα από την οικονομική ή την κοινωνική του άποψη.
Θα προσπαθήσω να σας δώσω μερικές ιδέες α) για ‘πηγές’ εργαζομένων και β) για τρόπους με τους οποίους θα κρατήσετε αυτούς τους εργαζομένους στο τμήμα ή την επιχείρησή σας.
[Θέλω να σημειώσω εδώ ότι στην περίπτωση που σε αυτήν την διαδικασία συμμετέχει η Διεύθυνση Προσωπικού, είναι επιτέλους καιρός να δούμε την πραγματικό ρόλο και την ουσιαστική συνεισφορά που μπορεί και πρέπει να έχει. Δεν είναι ένα τμήμα που βάζει αγγελίες, μαζεύει βιογραφικά, κανονίζει συνεντεύξεις, κλείνει τα ξενοδοχεία για τα σεμινάρια και τα συνέδρια. Η Διεύθυνση Προσωπικού πρέπει να κινείται σε πολύ υψηλότερο επίπεδο και να κάνει σημαντικά πράγματα για τους εργαζομένους και την επιχείρηση. Πρέπει να ασχολείται με την ανάπτυξη των ανθρώπων, με την βελτίωσή τους επαγγελματικά και προσωπικά, με την εξέλιξη και την διαμόρφωση της καριέρας τους, την προετοιμασία τους για τις συνθήκες του ‘αύριο’, με το πλαίσιο της εργασίας και της καθημερινότητάς τους.]
Πού θα βρω εργαζομένους
1. Μέσα στην επιχείρησή σας
Μπορεί να δουλεύουν σε άλλο τμήμα.
Έχω δει μηχανικούς αυτοκινήτων να γίνονται οι καλύτεροι call agents. Έχω δει μάγειρες να γίνονται οι καλύτεροι σερβιτόροι. Γιατί αυτοί οι άνθρωποι έχουν τόσο το ‘επικοινωνιακό’ όσο και την ‘τεχνική’ γνώση του προϊόντος ή της υπηρεσίας.
Οι άνθρωποι που έχουν την κατάλληλη προσωπικότητα και τις απαραίτητες δεξιότητες για να επικοινωνούν με πελάτες είναι πολύτιμοι! Μην τους ‘σπαταλάτε’, μην τους αφήνετε να χάνονται ασχολούμενοι με οποιαδήποτε άλλη ‘εσωτερική’ ή ‘τεχνική’ εργασία. Γιατί το πιο προσοδοφόρο τμήμα δεν είναι αυτό που κατασκευάζει, επισκευάζει, μεταφέρει ή κομπιουτερίζει. Όσο καλά και να είναι τα αποτελέσματα αυτών των εργασιών, είναι πολύ λίγα σε σχέση με τα αποτελέσματα από την σωστή επικοινωνία με τους πελάτες, την εξυπηρέτηση, την πώληση.
2. Στον ανταγωνισμό ή και σε επιχειρήσεις σε πολύ διαφορετικούς κλάδους
Έχετε τα μάτια σας ανοιχτά για αξιόλογους ανθρώπους όπου και να πηγαίνετε. Ακόμη και αν δεν έχει επαφή με το δικό σας αντικείμενο. Ίσως είναι και καλύτερα γιατί δεν κουβαλάει κούραση, παλιές αμαρτίες και έχει περισσότερη όρεξη και φρέσκια ματιά.
Στο σύγχρονο και καλά οργανωμένο επιχειρηματικό περιβάλλον, είναι σημαντικότερο να βρείτε έναν άνθρωπο που έχει την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα. Τις όποιες άλλες γνώσεις θα τού τις δώσετε εσείς με ένα σωστό induction program. Και ας ‘φάτε’ περισσότερο χρόνο μέχρι να είναι απόλυτα έτοιμος για την δουλειά.
3. Συστάσεις από τους καλούς εργαζομένους σας
Ρωτήστε τα ’αστέρια’ που έχετε στο τμήμα ή στην επιχείρησή σας. Είναι πιθανό να έχουν ένα φίλο, έναν συγγενή που να σας κάνει και που να αποδειχθεί αντίστοιχο ‘αστέρι’.
Θα έχετε διπλό όφελος. Αφενός, οι εργαζόμενοι που σας δίνουν συστάσεις ικανοποιούνται γιατί νιώθουν ότι βοηθούν την επιχείρησή τους. Επίσης, νιώθουν υπεύθυνοι για τον εργαζόμενο που έφεραν στην επιχείρηση. Αφετέρου, οι συστάσεις νιώθουν την υποχρέωση να βγάλουν ‘ασπροπρόσωπους’ αυτούς που τους συνέστησαν.
4. Φέρτε πίσω παλιούς
Επικοινωνήστε με καλούς εργαζομένους που σας έφυγαν στο παρελθόν. Μπορεί να ήταν άλλες οι συνθήκες τότε, μπορεί να φταίγατε εσείς, μπορεί να έφταιγε εκείνος. Δεν έχει σημασία. Πολλοί πρώην εργαζόμενοι δεν θα πάρουν οι ίδιοι την πρωτοβουλία να επικοινωνήσουν με έναν προηγούμενο εργοδότη τους. Κάντε το εσείς! Ακόμη και αν δουλεύουν σε άλλη επιχείρηση, δεν ξέρετε τι μπορεί να βγει.
Πώς δεν θα μού φύγουν
Οι καλοί εργαζόμενοι δεν θα σας φύγουν επειδή βρήκαν άλλη δουλειά με €100 παραπάνω. Αν φύγει καλός εργαζόμενος για αυτόν τον λόγο, μήπως δεν πρέπει να στενοχωρηθείτε, μήπως τελικά δεν ήταν πραγματικά καλός…;
Οι εργαζόμενοι αφήνουν τις επιχειρήσεις, ή πιο σωστά αφήνουν τους προϊσταμένους και τους διευθυντές τους, γιατί:
1. Δεν λέτε ευχαριστώ και δεν δείχνετε την εκτίμησή σας στην προσπάθειά τους και τα αποτελέσματα που φέρνουν.
2. Κάνετε micromanagement. Μπλέκεστε πολύ στα πόδια τους και δημιουργείτε ατέρμονες συζητήσεις ή εντάσεις για ‘χαζοπράγματα’.
3. Υπάρχει υπερβολική πίεση και άγχος στην καθημερινότητά τους. Σκεφτείτε μήπως συμφέρει όλους να ζητάτε λίγο λιγότερα αλλά να γίνονται καλύτερα και χωρίς να αισθάνονται κούραση, εξάντληση, burnout (και χωρίς να δηλώνουν παραίτηση). Ειδικά οι νεότερες γενιές θέλουν και να απολαμβάνουν την εργασιακή τους καθημερινότητα και να έχουν χρόνο και ενέργεια για την προσωπική τους ζωή μετά την δουλειά. Επίσης, κατά πάσα πιθανότητα, έτσι θα είναι περισσότερο ικανοποιημένοι και οι πελάτες, γιατί αισθάνονται ότι εξυπηρετούνται από ορεξάτους και χαμογελαστούς εργαζομένους που δίνουν άμεσες και σωστές λύσεις.
4. Η επιχείρησή σας δεν είναι σωστά οργανωμένη, έχει παλιομοδίτικες διαδικασίες, δεν έχει σύγχρονη κουλτούρα. Πώς μπορεί λοιπόν να είναι υπερήφανος και ικανοποιημένος ένας εργαζόμενος (ειδικά ένας καλός εργαζόμενος) από την δουλειά του;
5. Η επιχείρησή σας έχει ‘ρομποτικές’ θέσεις εργασίας. Η δουλειά είναι βαρετή, χωρίς να απαιτεί και χωρίς να επιβραβεύει την ανάληψη πρωτοβουλιών. Επίσης, δεν βοηθά τους εργαζομένους να γίνονται καλύτεροι. Δεν δίνει ευκαιρίες για τον εμπλουτισμό των γνώσεών τους και για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.
Διορθώστε και αποφύγετε τα παραπάνω και θα έχετε ένα καλύτερο τμήμα, μια καλύτερη επιχείρηση.
Θα έχετε πιο ικανοποιημένους εργαζομένους.
Δεν θα σας φεύγουν.
Θα έχετε και πιο ικανοποιημένους πελάτες.
Ούτε αυτοί θα σας φεύγουν!
(Worksong – New York Jazz Lounge )
Σχετικά άρθρα:
‘Χαίρω πολύ!’ – Παρακίνηση εργαζομένων και employee experience
Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνονται καθαρά α) το λογότυπο της Customer Service Greece και β) το σχετικό ενεργό link.