Φωτογραφία: Pixabay  |  Διάβασμα 4’

 

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά αυτό το φαινόμενο των ‘απροσδόκητων αποτελεσμάτων’. Γίνεται, δηλαδή, κάτι που δεν το περιμέναμε ή μαθαίνουμε κάτι που δεν φανταζόμαστε ότι θα μπορούσε να συμβεί. Από πολιτικά ή κοινωνικά γεγονότα μέχρι επιχειρηματικά γεγονότα. Στις πωλήσεις, στο marketing, στις επικοινωνίες στο τμήμα μας.

Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι άνθρωποι αδιαφορούν, φοβούνται ή ντρέπονται να εκφράσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις επιλογές τους. Δεν μιλούν, δεν αποκαλύπτονται. Αγνοούμε τι πιστεύουν οι άνθρωποι γύρω μας. Ακόμη χειρότερα, πολλές φορές θεωρούμε ότι ισχύουν τα αντίθετα απ’ ότι στην πραγματικότητα!

Τα αποτελέσματα μπορεί να καταλήξουν να είναι καταστροφικά.

Είναι συχνό φαινόμενο, ας πούμε, για έναν manager, να μην ξέρει πώς πραγματικά αισθάνονται και τι πραγματικά πιστεύουν γι’ αυτόν οι εργαζόμενοι (διαβάστε εδώ). Δεν ξέρει πώς τον κρίνουν, αν τον συμπαθούν, αν τον εκτιμούν. Κάποιοι managers, μάλιστα, αδιαφορούν πλήρως: ’Και τι με νοιάζει εμένανε, εγώ κάνω κουμάντο’.

Και όλα πάνε καλά μέχρι … να έρθει μια κρίσιμη στιγμή!

Που πρέπει να γίνει κάτι επείγον ή σημαντικό και η ομάδα δεν λειτουργεί όπως πρέπει ή δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του. Και τότε, ο manager αναρωτιέται: ‘μα γιατί;!’ Συνηθέστατα δε, έξαλλος και απογοητευμένος, ρίχνει το φταίξιμο και τις ευθύνες στην ομάδα του.

Το ίδιο μπορεί να συμβεί με έναν οποιονδήποτε εργαζόμενο. Ο οποίος πιστεύει ότι είναι καλός συνάδελφος ή υφιστάμενος αλλά ‘μια ωραία πρωΐα’ ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως τα φανταζόταν. Μαθαίνει από σπόντα ή σε μια έντονη λογομαχία μια αλήθεια που πονάει. Παλεύει να αμυνθεί και να περισώσει την αξιοπρέπειά του, ‘στραβώνει το γυαλό’ και κάνει τα πράγματα ακόμη χειρότερα.

Το ίδιο μπορεί να συμβεί με έναν πωλητή. Χάνει έναν πελάτη που τον θεωρούσε σίγουρο και πέφτει από τα σύννεφα. Ο πελάτης είναι για κάποιο λόγο δυσαρεστημένος με τα προϊόντα, τις υπηρεσίες ή την εξυπηρέτηση αλλά ο πωλητής δεν το μαθαίνει ποτέ (αυτό το κάνουν οι 96 στους 100 πελάτες). Ακόμη και όταν τον ρωτά, δε λέει τίποτε. Απλά, κάποια στιγμή ο πελάτης φεύγει, ενώ συχνά κάνει και δυσφήμιση. Και ο πωλητής κατηγορεί τον πελάτη που ‘δεν καταλαβαίνει’, ‘δεν εκτιμά’, ‘εγώ φταίω που κάθομαι και ασχολούμαι’.

Όλα αυτά τα σκεπτόμαστε (αν τα σκεπτόμαστε) και τα αναλύουμε (αν τα αναλύουμε) εκ των υστέρων. Αν έχουμε τα κότσια να κοιταχτούμε στον καθρέφτη και να παραδεχτούμε αρνητικά πράγματα για τον εκπληκτικοτρομεροφανταστικό εαυτό μας. Και, κυρίως, αν έχουμε τη διάθεση να κάνουμε κάτι γι’ αυτά. Αλλιώς δεν έχει καμιά απολύτως σημασία.

Κανείς μας δε θέλει να εκπλήσσεται αρνητικά. Ζούμε όμως σε έναν κόσμο στον οποίο οι σχέσεις και οι εξαρτήσεις από τους συνανθρώπους μας στην κοινωνία, στις επιχειρήσεις, στην οικογένειά μας είναι ολοένα και πιο καθοριστικές για το μέλλον μας και την προσωπική μας εξέλιξη. Κάπως, λοιπόν, πρέπει να αποτρέψουμε ή να διαχειριστούμε το φαινόμενο των ‘απροσδόκητων αποτελεσμάτων’.

Τι μπορείτε να κάνετε για να μάθετε αυτά που πραγματικά πιστεύουν οι άλλοι για εσάς:

  1. Χρησιμοποιείτε τη συναισθηματική νοημοσύνη και την ενσυναίσθησή σας για να καταλαβαίνετε τι σκέπτονται και τι αισθάνονται οι άλλοι για εσάς και όχι τι πιστεύετε εσείς οι ίδιοι για τον εαυτό σας
  2. Παραμένετε πάντα σε εγρήγορση, ψύχραιμοι, έτοιμοι για αλλαγές και προσαρμογές, όταν ανακαλύψετε ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα πιστεύατε
  3. Αν θέλετε να έχετε αυτογνωσία και έχετε πραγματική διάθεση για αυτοβελτίωση, λειτουργήστε proactively. Που και που, πάρτε εσείς ο ίδιος την πρωτοβουλία και κάντε τη μαγική ερώτηση (όπως μου την είχε κάνει πριν χρόνια η ιδιοκτήτρια του εστιατορίου ‘Τάδε Έφη Άννα’ τις πρώτες μέρες λειτουργίας του):

‘Πείτε μου, τι ΔΕΝ σας άρεσε;’

 

(Για να μην έρθει μια στιγμή και νιώσετε σαν τραίνο που δεν πάει πουθενά .)

 

Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνονται καθαρά α) το λογότυπο της Customer Service Greece και β) το σχετικό link.

Print Friendly, PDF & Email