Φωτογραφία: The Telegraph  |  Διάβασμα 4′

 

Δεν μπορώ να πω ότι τα στρατιωτικά θέματα και συζητήσεις είναι το φόρτε μου ή ότι ‘κάνω like’.

Έτυχε να διαβάσω ένα άρθρο στο in.gr, με αφορμή την επέτειο της Απόβασης στη Νορμανδία και έκανα μια σύγκριση μεταξύ επιχειρήσεων και στρατού.

Ειδικά μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, αρκετοί απόστρατοι αξιωματικοί κατέληγαν σε διευθυντικές θέσεις επιχειρήσεων. Εκείνα τα χρόνια δεν ήταν ακόμη ιδιαίτερα ανεπτυγμένη η επιστήμη της Διοίκησης Επιχειρήσεων. Η εμπειρία λοιπόν των στρατιωτικών στο σχεδιασμό, την οργάνωση και τη διοίκηση, τούς καθιστούσε ιδανικούς ως διευθυντές και προϊσταμένους. Εξ ου και οι ‘στρατιωτικές’ μέθοδοι που είχαν υιοθετηθεί σε πολλές επιχειρήσεις.

Από τότε μέχρι σήμερα έχει περάσει αρκετός καιρός. Πολλά από τα σκληρά ή απόλυτα στοιχεία του στρατιωτικού management έχουν πλέον απορριφθεί, ειδικά στην καθημερινή διοίκηση των εργαζομένων (ναι, ναι, ξέρω … στην Ελλάδα ‘κρατάνε’ ακόμη αρκετά).

Κάποιες βασικές αρχές όμως, παραμένουν ίδιες και απαράλλακτες.

Όπως η απλότητα στο σχεδιασμό και στην οργάνωση και η προσωπική σύνδεση με κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά.

Παραθέτω αυτούσιο το άρθρο που προανέφερα. Διαβάστε το και θα καταλάβετε τι εννοώ.

 


 

6 Ιουνίου 1944

Η Απόβαση στη Νορμανδία είχε τελικά μία λέξη-«κλειδί»

Λονδίνο

H Απόβαση στη Νορμανδία, στις 6 Ιουνίου 1944, υπήρξε μία από τις πλέον δύσκολες στρατιωτικές επιχειρήσεις στην ανθρώπινη ιστορία: 160 χιλιάδες στρατιώτες έπρεπε να διασχίσουν τη Μάγχη σε μία μόνο μέρα με τη συνοδεία μαχητικών και πλοίων.

Το σχέδιο, είχε τελικά μία λέξη-«κλειδί», όπως αποκαλύπτεται. Το Imperial War Museum του Λονδίνου, με την ευκαιρία της 72ης επετείου από την Απόβαση, αποκαλύπτει χειρόγραφο σημείωμα του στρατηγού Montgomery (1887-1976) με την ένδειξη «υπερ-απόρρητο».

Σε αυτό το κίτρινο πλέον (από τα χρόνια) χαρτί αναλύεται το όλο σχέδιο. Μπορεί να μοιάζει πολύ λίγο σε σχέση με μια κολοσσιαία επιχείρηση με στόχο να ελευθερώσει την ηπειρωτική Ευρώπη από τους ναζί, όμως εκεί φαίνεται να ήταν και το μυστικό.

Στο κάτω μέρος του σημειώματος, ο στρατηγός έγραψε με το γνωστό βρετανικό φλέγμα: «Το σημείο-κλειδί για όλα είναι ΑΠΛΟΤΗΤΑ».

Το Μουσείο έδωσε επίσης στη δημοσιότητα και το σχέδιο ομιλίας του στρατηγού, η οποία διαβάστηκε στους χιλιάδες στρατιώτες που θα λάμβαναν μέρος στην επιχείρηση.

Η ομιλία κατέληγε: «Καλή τύχη σε κάθε έναν ξεχωριστά από εσάς και καλό κυνήγι στην ηπειρωτική Ευρώπη».

Όπως αναφέρει στην βρετανική Telegraph ο Anthony Richards, υπεύθυνος του Μουσείου, τα νέα ντοκουμέντα που έρχονται στην επιφάνεια θα δώσουν την ευκαιρία στον κόσμο να διαπιστώσει μια πιο ανθρώπινη πλευρά του στρατηγού.

«Ιδιαίτερα ο λόγος που τότε έγραψε είχε σαν στόχο να συνδεθεί ο ίδιος προσωπικά με κάθε έναν από τους στρατιώτες» ανέφερε ο Richards.

 


 

Για σκεφτείτε πόσο ‘γάντι’ ταιριάζουν σε οποιαδήποτε επιχείρηση σήμερα!

Στοιχείο 1ο: Απλότητα. Όσο μεγαλύτερο το έργο, όσο πιο πολυάνθρωπη η επιχείρηση, όσο πιο σημαντικό το τελικό διακύβευμα, τόσο περισσότερη απλότητα απαιτείται. Έχω αναφερθεί ξανά και ξανά στο θέμα. Δεν θα κουραστώ να τονίζω την αξία της απλότητας και είμαι σίγουρος ότι θα επανέλθω και με άλλες αφορμές.

Στοιχείο 2ο: Παρακίνηση, σε κάθε έναν ‘χωριστά’ – όσο και όπως μπορεί αυτό να είναι εφικτό. Όταν επιλέγει αυτόν τον τρόπο ένας στρατιωτικός που θέλει να βγάλει και την τελευταία ικμάδα από τους στρατιώτες του, φανταστείτε πόσο αποτελεσματικό θα είναι στους εργαζόμενους μιας επιχείρησης.

Προσοχή όμως: δεν είναι κάθε μέρα ‘Απόβαση της Νορμανδίας’. Πρέπει να έχει αποθέματα ενέργειας ένας εργαζόμενος για να μπορέσει να τα βγάλει την κρίσιμη στιγμή.

Στοιχείο 3ο: Αν θελήσουμε να κάνουμε και μια αναφορά σε χρήση ‘εργαλείων’ … όλος ο σχεδιασμός της απόβασης στη Νορμανδία, ενός τεράστιου εγχειρήματος, πάνω σ ένα κομμάτι χαρτί! Θυμίζει αυτές τις καταπληκτικές ιδέες που ξεκινούν με δυο-τρεις γραμμές κι ένα σκαρίφημα πάνω στη χαρτοπετσέτα ενός εστιατορίου. Εκτιμώ ότι, όπως και τότε, έτσι και σήμερα, έτσι και μετά από εκατό χρόνια, θα μιλάμε για μπλοκ και στυλό όπου θα κρατάμε χειρόγραφες σημειώσεις!

 

(Μουσικό θέμα από τη Γέφυρα του Ποταμού Κβάϊ .)

 

Διαβάστε δυο σχετικά άρθρα:

Πειθώ: ο ‘μαγνήτης’ του προϊσταμένου

Πώς θα διαχειριστείτε 4 δύσκολους τύπους εργαζομένων

 

Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνεται καθαρά το λογότυπο της Customer Service Greece και υπάρχει το σχετικό ενεργό link.