Φωτογραφία: Pixabay  |  Διάβασμα 3’

 

Φαντάζομαι συμβαίνει και σ’ εσάς. Με αφορμή κάποιο – φαινομενικά άσχετο – γεγονός, καταλήγετε να σκέπτεστε σοβαρά πράγματα.

Αυτό συνέβη και σ’ εμένα μια Κυριακή πρωΐ.

Με εξιτάρισε ένας χαρακτηρισμός:

ο καλύτερος μαύρος, μονόφθαλμος, ομοφυλόφιλος, ναρκομανής πιανίστας!

Έψαξα, διάβασα, άκουσα και … έμεινα αποσβολωμένος.

Από τον James Booker.

Δεν είχα ακούσει καν το όνομα…

Ο (μακαρίτης στα 44 του χρόνια) James Carroll Booker III ήταν μια μουσική ιδιοφυΐα. Πώς λοιπόν μια τέτοια μουσική ιδιοφυΐα δεν κατάφερε να γίνει περισσότερο γνωστός. ‘Εντάξει’, θα μου πείτε, ‘με τέτοια ζωή; μέσα στα ποτά και τα ναρκωτικά;’ Στην εποχή του όμως (60’s-70’s) δεν ήταν ο μόνος.

Διαβάζοντας για τη ζωή του βρήκα αρκετές αναφορές για το πόσο ‘ασυνεννόητος’, ‘ασυνεπής’ και ‘δύσκολος να συνεργαστεί με άλλους μουσικούς’ ήταν. Και όχι μόνο εξαιτίας του αλκοόλ και των ουσιών. Κυρίως εξαιτίας του χαρακτήρα του. Αυτός ήταν και ο λόγος που έπαιζε συνήθως solo.

Σκεπτόμουν λοιπόν, αντίστοιχα, πόσους ανθρώπους έχω γνωρίσει που δεν έχουν εξελιχθεί, δεν έχουν προοδεύσει όσο θα μπορούσαν, επειδή δεν είναι (ή δεν καταλαβαίνουν την αξία του να είναι) συνεργάσιμοι.

Ναι, στην Ελλάδα δεν βοηθά η κουλτούρα μας, η ιστορία μας, η παιδεία μας. Πολύ πρόσφατα, για παράδειγμα, έχουν εισαχθεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα οι ομαδικές εργασίες. Όταν όμως εργάζεσαι σε μια επιχείρηση που δεν έχει μείνει στη μορφή των ελληνικών επιχειρήσεων της δεκαετίας του ’60 και του ’70, δε μπορεί να μην προσαρμόζεσαι στις συνθήκες και στις απαιτήσεις της εποχής.

Σε οποιοδήποτε επίπεδο της ιεραρχίας και να βρίσκεσαι, στην πρώτη γραμμή ή σε διευθυντικό γραφείο, η ομαδική συνεργασία αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες επαγγελματικής επιτυχίας. Δε μπορεί λοιπόν να μην έχεις καταλάβει τα οφέλη, τα πλεονεκτήματα, την αναγκαιότητα της ομαδικής συνεργασίας.

Έχει ελάχιστη σημασία πόσο έξυπνος, ικανός, αυτάρκης, γνώστης ή έμπειρος είσαι. Όλα αυτά ‘πάνε στο βρόντο’ αν δεν μπορείς να συνεργαστείς με άλλους ανθρώπους. Όσο Genius και να είσαι, Tragic θα σε λένε.

Οι εργαζόμενοι, για να είστε πιο ‘ομαδικοί παίκτες’, καλό είναι να:

  • ενδιαφέρεστε για τους άλλους ανθρώπους
  • αποδέχεστε την κριτική
  • ακούτε και κατανοείτε τις απόψεις των άλλων
  • δέχεστε να επενδύσετε χρόνο σήμερα για να κερδίσετε χρόνο αύριο
  • εκφράζετε χωρίς φόβο τις απόψεις σας έστω και με το ρίσκο να γίνετε αντιπαθείς
  • μην εκνευρίζεστε όταν τα πράγματα δεν γίνονται όπως τα θέλετε
  • κατανοείτε ότι 1+1=3

Οι managers, για να ενισχύετε το ομαδικό πνεύμα στο τμήμα, τη διεύθυνση ή την εταιρεία σας:

  • τοποθετείτε ομαδικούς και όχι ατομικούς στόχους
  • φροντίζετε οι εργαζόμενοί σας να νιώθουν δέσμευση (engagement)
  • δημιουργείτε τις κατάλληλες συνθήκες
  • διασφαλίζετε την καλή συνεργασία
  • αφαιρείτε εξωτερικά εμπόδια
  • αξιολογείτε την απόδοση των μελών της ομάδας ή του τμήματος όχι μόνο με βάση τα αποτελέσματα που φέρνουν αλλά και το πόσο καλά συνεργάζονται με τους άλλους
  • παρέχετε συχνή πληροφόρηση (feedback) για την απόδοση της ομάδας
  • γιορτάζετε τις επιτυχίες της ομάδας
  • όταν πέφτει η απόδοση ή δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι, μην ψάχνετε για ενόχους και εξιλαστήρια θύματα αλλά παρακινείτε την ίδια την ομάδα να βρει τις αιτίες και τις λύσεις
  • να συμβουλεύεστε την ομάδα σας πριν κάνετε αλλαγές που επηρεάζουν τη δουλειά τους
  • κατανοείτε ότι 1+1=3

Και μην φανταστείτε ότι καλή ομαδική συνεργασία σημαίνει ότι υπάρχει πάντοτε συμφωνία στις γνώμες των ατόμων-μελών της ομάδας. Υπάρχουν διαφωνίες και τότε πρέπει να γίνεται συζήτηση και να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων. Έστω και με συγκρούσεις.

Απλά, να μην το παίρνουμε προσωπικά…

Πρέπει να κατανοούν όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι αυτό είναι φυσιολογικό. Καλύτερα να βγαίνει στην επιφάνεια η διαφωνία με κακό τρόπο, παρά να καταπιέζεται και να ‘σκάει’ όταν δεν το περιμένουμε. Όλοι θέλουμε να είμαστε ‘καλά κι αγαπημένα’ αλλά δεν είναι αυτός ο στόχος της ομάδας, του τμήματος, της εταιρείας.

Ο στόχος είναι πάντα να παραμένουμε ανταγωνιστικοί στο επιχειρηματικό περιβάλλον που κινούμαστε. Να συγχρονιστούμε, να εναρμονιστούμε, να συντονιστούμε με τους συναδέλφους και τους συνεργάτες μας και να πετύχουμε όλοι μαζί.

Οι επιχειρήσεις είναι οργανισμοί πολυκύτταροι, όχι αμοιβάδες…

 

(Και That’s Life   και Blues Rhapsody   και Rascal   και Beatles  )

 

Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνονται καθαρά α) το λογότυπο της Customer Service Greece και β) το σχετικό link.

Print Friendly, PDF & Email