Διάβασμα 4′
Πρόσφατα, ήμουν καλεσμένος στην τηλεοπτική εκπομπή Inside Business. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής (ή για την ακρίβεια … μετά την εκπομπή) συνειδητοποίησα 3 πράγματα:
- είχα πολλά χρόνια να νιώσω τόσο άγχος
- είχα προετοιμάσει μερικά σημεία για να αναφέρω, τελικά δεν ανέφερα ούτε το 10%-20%…
- είναι – ταυτόχρονα – και θετικό και αρνητικό να μην ξέρεις ακριβώς τις συνθήκες, πού πηγαίνεις, τι κάνεις
Υποψιάζομαι ότι σας έχει συμβεί σε αντίστοιχη κατάσταση, π.χ. σε μια επαγγελματική παρουσίαση σε πελάτη ή σε μια ομιλία στην ομάδα σας ή στην εταιρεία σας.
1. Το άγχος
Ανεξάρτητα από την εμπειρία και τη γνώση ενός θέματος, είναι φυσιολογικό να αισθάνεσαι άγχος, ειδικά όταν είναι η πρώτη φορά. Το θέμα είναι πώς θα διαχειριστείς το άγχος.
Η καλύτερη μέθοδος είναι να μάθεις να ζεις μαζί του.
Επίσης, να κάνεις μια θετική προβολή της εμπειρίας στο μέλλον, τι ωραία που θα νιώθεις όταν τελειώσει, να σκέπτεσαι ότι θα πάει καλά και όχι ότι θα αποτύχει.
Στη δική μου περίπτωση, προσπάθησα να σκέπτομαι: α) ‘θα είναι μια εμπειρία, δοκίμασέ το’, β) μπαίνοντας στο studio ‘σε 1 ώρα θα λέω πώς πέρασε η 1 ώρα και πόσο καλά πήγε’, γ) τα αστεία περιστατικά που ήμουν σίγουρος ότι θα ακολουθήσουν (που, όντως, ακολούθησαν), την καζούρα από τη Μαίρη, τον κολλητό μου και τα τρία αγαπημένα μου ανίψια.
2. Η προετοιμασία
Ειδικά όταν έχεις εμπειρία και είσαι γνώστης ενός θέματος, ΔΕΝ έχει έννοια να προσπαθείς να προετοιμάζεσαι πολύ για το τι θα πεις.
Υπάρχουν αρκετοί που κάνουν μεγάλη προετοιμασία, υπερανάλυση, στήσιμο ενός καταπληκτικού αλλά και πολύπλοκου powerpoint presentation, δοκιμές και πρόβες.
Αυτή η πρακτική έχει περισσότερα μειονεκτήματα από πλεονεκτήματα: προσπαθείς να θυμηθείς αυτά που θέλεις να πεις, αγχώνεσαι, φαίνεται στο πρόσωπό σου (χάνεται το χαμόγελο), οι άλλοι το καταλαβαίνουν και τους δημιουργείς αρνητικές εντυπώσεις (από το πουθενά).
Κουράζεις τους συνομιλητές/παρευρισκόμενους/ακροατήριο γιατί συνειδητοποιούν ότι ακολουθείς μια σχετικά άκαμπτη ή βαρετή σειρά. Και για να συγκεντρωθούν, θα πρέπει να καταβάλουν προσπάθεια.
Και το κλασσικό: αισθάνεσαι άβολα αν ξεχάσεις να πεις κάτι. Ενώ δεν πρέπει να είναι έτσι.
Κανείς δεν ξέρει τι είχες στο μυαλό σου να πεις, αν το είπες ή αν το ξέχασες!
Τελικά, αρκεί:
- να έχεις στο μυαλό σου 2-3 βασικά σημεία
- να κάνεις διάλογο και όχι μονόλογο, να εμπλέξεις τους άλλους σε συζήτηση
- να μπορείς να λες ιστορίες (story telling) γιατί μόνον έτσι μπορείς να προσδώσεις ενδιαφέρον
Όσο για την εκπομπή, τσάμπα η προετοιμασία. Από το άγχος μου, δεν έριξα ούτε μια ματιά στις σημειώσεις μου…
3. Οι συνθήκες
Αυτός ο παράγοντας, εκτιμώ ότι είναι ο πιο εύκολα διαχειρίσιμος.
Αν γνωρίζεις τις συνθήκες στις οποίες θα βρεθείς, πάει καλά. Είναι θετικό. Νιώθεις οικείο το χώρο, το περιβάλλον, το σκηνικό, τους ανθρώπους, τον εξοπλισμό. Αυτό σε βοηθά να είσαι πιο άνετος και χαλαρός.
Αν δεν γνωρίζεις τις συνθήκες, είναι αρνητικό. Όμως, δεν έχει έννοια να το σκέπτεστε. Μα καθόλου!
Τα θέματα που δεν τα ελέγχουμε, που δεν μπορούμε να τα επηρεάσουμε, δεν έχει έννοια να τα σκεπτόμαστε καν!
Είναι σίγουρο ότι η ‘γενική ετοιμότητα’ που έχετε ως άνθρωπος, ως επαγγελματίας, θα ‘φροντίσει’ για να ανταπεξέλθετε. Αν σκεφτείτε ότι κάτι θα σας βοηθήσει εκεί, επί τόπου, την ‘κρίσιμη στιγμή’, ζητήστε το, απαιτήστε το. Στο κάτω-κάτω της γραφής, ας το είχαν προβλέψει άλλοι. Αφού εσείς δεν γνωρίζατε, δεν ήταν δική σας ευθύνη.
Τα παραπάνω, όπως καταλάβατε όσοι είδατε την εκπομπή, προφανώς δεν τα θυμήθηκα έγκαιρα…
Φανταστείτε ότι μου διέφυγε να αναφέρω ότι ήταν η Εβδομάδα Εξυπηρέτησης Πελατών…!
Ααα, μερικά πραγματάκια ακόμη που μου έμειναν από την όλη εμπειρία:
- πώς στο διάολο καταφέρνουν να συντονίζονται, να κοιτάνε τη σωστή κάμερα και να μιλάνε στο κενό;
- έχει παραασπρίσει το μαλλί μου
- πόσο ταιριαστό που το αγαπημένο μου σαλατικό είναι το αγγούρι!
Δείτε Εξυπηρέτηση Πελατών – Inside Business (Μέρος 1)
Δείτε Εξυπηρέτηση Πελατών – Inside Business (Μέρος 2)
Ακούστε TV Is The Thing This Year
Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνεται καθαρά το λογότυπο της Customer Service Greece και υπάρχει το σχετικό dofollow link.