Διάβασμα 3’ | Φωτογραφία: wayhomestudio από freepik
Η γενική αρχή
Ανήκω στη γενιά που μεγάλωσε με την αρχή ότι δεν είναι σωστό να υπάρχουν στενές σχέσεις και να γίνονται φιλίες στη δουλειά. Το σκεπτικό ήταν ότι, αν υπάρχουν πολλά συναισθήματα, αν μπαίνει το ‘προσωπικό’ στοιχείο, ξεστρατίζει το μυαλό από το ‘επαγγελματικό’. Ο εργαζόμενος χάνει χρόνο και μειώνεται η παραγωγικότητά σου. Και όσο πιο ψηλά στην ιεραρχία, τόσο χειρότερα… Ακόμη και σήμερα, πολλές εταιρείες αποφεύγουν να προσλαμβάνουν συγγενείς, γνωστούς και φίλους των εργαζομένων στην εταιρεία τους. (Βέβαια υπάρχουν και εξαιρέσεις, που ακολουθούν το ακριβώς αντίθετο, ίσως για ‘ανθρωπιστικούς’ λόγους.)
Τα τελευταία χρόνια δίνουμε έμφαση στο Employee Experience. Στο ενδοεπιχειρησιακό κλίμα, στην καλή καθημερινότητα, στην θετική ψυχολογία των εργαζομένων, στις σχέσεις μεταξύ τους και με τη διοίκηση. Σύμφωνα με αυτήν την έρευνα, ίσως πρέπει να πάμε ένα βήμα παραπέρα: να επιδιώκουμε να κάνουμε φιλίες και στενές σχέσεις στη δουλειά!
Όταν ένας εργαζόμενος έχει έναν καλό φίλο στο περιβάλλον της εργασίας του, αυξάνει και την ικανοποίηση που αντλεί από τη δουλειά και την παραγωγικότητά του.
Και σημειώστε ότι όσοι δεν είναι ικανοποιημένοι στη δουλειά τους αποδίδουν περίπου 36% κάτω από τις δυνατότητές τους (και το ποσοστό είναι για την Αμερική…).
Επιχειρηματίες και διευθυντές, κάντε τους υπολογισμούς σας για να δείτε τι χάνετε… και κάντε την προσευχή σας για να κάνουν φιλίες οι εργαζόμενοί σας!
Μια μελέτη
Στο Personality and Social Psychology Review, ο Dr. Niklas Steffens και οι συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο του Queensland υποστηρίζουν ότι οι κοινωνικοί δεσμοί που αναπτύσσονται μεταξύ συναδέλφων μπορεί να έχουν θετική επίδραση στην υγεία τους.
‘Αισθανόμαστε λιγότερο εξουθενωμένοι και έχουμε καλύτερη φυσική κατάσταση όταν οι συνάδελφοι και η εταιρεία που εργαζόμαστε μας παρέχουν μια αίσθηση ότι ανήκουμε κάπου, σε μια κοινότητα, ότι είμαστε όλοι μαζί’, αναφέρει ο Dr. Steffens. ‘Τα οφέλη είναι περισσότερα για την ψυχική υγεία των ανθρώπων, δεδομένης της υποστήριξης που λαμβάνει κανείς από τους συναδέλφους του αλλά και το νόημα που δίνουν στη ζωή του οι κοινωνικές ομάδες.’
[Πάντως όσοι δεν αρέσκονται να κάνουν παρέες και φιλίες στη δουλειά τους, δεν χρειάζεται να ανησυχούν. Η μελέτη δεν εδραίωσε σχέση αιτίου και αποτελέσματος.]
Και 2 προκλήσεις
Μια πρόκληση είναι οι εργαζόμενοι της Generation Z (που πλησιάζουν το 1/4 του συνόλου των εργαζομένων). Αρκετοί από αυτούς δεν θέλουν πολλά-πολλά στη δουλειά. Θέλουν να κάνουν ό,τι είναι να κάνουν, να πληρωθούν και να φύγουν. Να πάνε σπίτι τους ή στους φίλους τους. Θεωρούν ότι η ζωή είναι αλλού και θέλουν να πάνε αλλού να την ζήσουν. Αυτό το ότι δεν θέλουν να ‘επενδύσουν’ στη δουλειά, μήπως σημαίνει ότι θα είναι αρνητικοί και στις σχέσεις με συναδέλφους τους; Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε και να αποδεχθούν ότι είναι κάτι καλό και για τους ίδιους και για όλους;
Εδώ χρειάζεται να έχετε υπομονή, ανοικτό μυαλό και να αφιερώσετε χρόνο για να συζητήσετε μαζί τους.
Μια δεύτερη πρόκληση είναι να υπάρξει κατανόηση και αποδοχή των παραπάνω από διευθυντές και επιχειρηματίες. Γιατί αυτές και αυτοί ορίζουν τα πράγματα και τις καταστάσεις στις επιχειρήσεις. Καταλαβαίνω τους φόβους και τις ανασφάλειες περί παραγωγικότητας. Είτε μιλάμε για μεγάλη είτε για μικρή επιχείρηση. Θα φροντίσετε λοιπόν να υπάρξουν σαφείς διαδικασίες, στόχοι και όρια, έτσι ώστε οι φιλίες και οι σχέσεις όντως να βοηθούν και όχι να ξεστρατίζουν.
Σωστό management χρειάζεται και τίποτε άλλο. Όχι ότι αυτό είναι εύκολο ή προφανές. Αλλά, δεν είναι κρίμα να καταστρέφεται το καλό κλίμα και η θετική ατμόσφαιρα, επειδή δεν γνωρίζουμε πώς να διοικήσουμε σωστά την ομάδα ή την επιχείρησή μας;
Και μια τελευταία παρατήρηση, food for thought για τους … ‘δύσπιστους’: αλήθεια, πώς ερμηνεύεται το γεγονός ότι τα διευθυντικά στελέχη έχουν – ποσοστιαία – τους περισσότερους καλούς φίλους στη δουλειά;
With a little help from my friends
Ἂνδρα μοι ἔννεπε, μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ πλάγχθη…
Θέλετε να αναδημοσιεύσετε αυτό το άρθρο στην ιστοσελίδα σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.
Μπορείτε επίσης να εκτυπώσετε, να αναπαράγετε και να διανείμετε το άρθρο, εφ’ όσον φαίνονται καθαρά το λογότυπο της Customer Service Greece και το σχετικό ενεργό link.